Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

28.08.2023

RAPORT: Czy wysokie ceny zepsuły nam wakacje?

Przy planowaniu urlopów staraliśmy się oszczędzać. Jednocześnie wakacje chętniej, niż w roku ubiegłym, spędzaliśmy za granicą. To wnioski z najnowszej edycji corocznego badania kierowców poświęconego wakacyjnym wyjazdom, które realizuje dostawca nawigacji NaviExpert we współpracy z Mazda Motor Poland. W badaniu wzięło udział ponad  2,2 tys. osób.

– W ramach badania ankietowego respondenci odpowiadali na pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Osoby, które letni urlop miały już za sobą, zostały poproszone o odpowiedzi związane z jego przebiegiem. Ci, którzy dopiero się do niego przygotowywali o plany wakacyjne – wyjaśnia Katarzyna Przybylska z NaviExpert. Co wynika z badań?

Wciąż oszczędzamy 

Ankietowani zapytani o to, czy utrzymujący się ogólny wzrost cen towarów i usług wpłynął w jakikolwiek sposób na ich podejście do wakacyjnych podróży, w większości – 58 proc., odpowiedzieli twierdząco. W pytaniu można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. 54 proc. z nich deklaruje, że w ramach oszczędności ogranicza wydatki na dodatkowe atrakcje, a 37 proc. rezygnuje z dłuższego urlopu i jako alternatywę wybiera kilka krótszych wycieczek w rejony znajdujące się bliżej ich miejsca zamieszkania. 20 proc. oszczędza na miejscu pobytu wybierając hostele czy campingi zamiast hoteli. Niektórzy (11 proc.) decydują się wyłącznie na jednodniowe wyjazdy, bez noclegu. 4% zamieniło auta na komunikację zbiorową. 

Wakacje w Polsce. I nad morzem

Gdzie najchętniej wyjeżdżamy?  38 proc. (spadek o 4 proc. względem roku 2022) jako docelowy kierunek wybrało morze, tuż za nim na podium znalazły się wycieczki objazdowe  – 20 proc. i góry – 18 proc. 

Porównując dane 2022 vs. 2023 – wyniki są bardzo podobne i nic nie wskazuje na to, abyśmy podróżowali mniej niż przed rokiem. – Choć aż 65 proc. ankietowanych odpoczywa w Polsce, to  wart odnotowania jest fakt, że chętniej niż w ubiegłym roku jeździmy za granicę – mówi Przybylska.  Tę opcję wskazało 14 proc. ankietowanych – o 4 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Od ubiegłego roku powiększył się też odsetek badanych, którzy podczas tegorocznych wakacji zdecydowali się na urlop zarówno w kraju jak i za granicą. Z kolei o 6 proc. mniej, w porównaniu z zeszłorocznym sezonem wakacyjnym, deklaracji dotyczyło wakacji w kraju (71 vs. 65 proc.).

Poza utrzymującą się w kraju inflacją, wpływ na to może mieć zrównanie cen wyjazdów wakacyjnych na przestrzeni ostatnich lat. W efekcie, za nocleg z posiłkiem nad rodzimym morzem poniesiemy koszt zbliżony do tego, jaki przyjdzie nam zapłacić np. w kurorcie w Grecji, czy we Włoszech.

W wakacyjne podróże zdecydowana większość, jak na użytkowników nawigacji samochodowej przystało,  wciąż wybiera się autem – aż 86 proc. ankietowanych. 8 proc. decyduje się na samolot, a tylko 2 proc. na komunikację zbiorową. Na popularności zyskują także podróże rowerowe, motocyklowe eskapady i transport wodny.

Według danych pochodzących z aplikacji NaviExpert, w te wakacje najdłuższe trasy były przez kierowców pokonywane tradycyjnie w weekendy, głównie w niedziele. Średnia dobowa liczba kilometrów pokonywana przez statystycznego użytkownika nawigacji wynosiła w te dni 121 km. W dni robocze – 87 km.

Planowanie letnich podróży

Wypoczywanie to aktywność bardzo indywidualna, każdy z nas relaksuje się w innym otoczeniu – dla niektórych będzie to plaża w pakiecie z radosnym gwarem, dla innych rzadko uczęszczany szlak w górach. 49 proc.  ankietowanych jest jednak zgodna, że inspiracje czerpie głównie z sieci. 24 proc. wybiera miejscówki, w których już kiedyś było, z kolei 16 proc. polega na poleceniach znajomych. Wśród odpowiedzi nie zabrakło także wpływu rodziny na urlopową destynację, jak np. podporządkowywanie się temu, co powie współmałżonek. 9 proc. jako źródło inspiracji wskazuje nawigację  – co, jak zauważa Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies, może być zasługą unikalnej bazy miejsc SLOW TRAVEL, którą od kilku lat rozwija Mazda Motor Poland w ramach projektu Slow Road. Slow Road to prawie 80 nieszablonowych tras i 615 urokliwych miejscówek dostępnych w NaviExpert, w ramach osobnej kategorii użytecznych punktów.

Slow Road, to projekt przełamujący konwencje, oparty na założeniach filozofii Slow Life –  dążeniu do spokoju i ucieczki blisko natury. Przewodnik Slow Road przybliża i opisuje malownicze trasy, miejsca warte odwiedzenia, piękne krajobrazy, różne formy wolności, pyszne domowe posiłki i komfortowe noclegi, które gwarantują coś więcej niż dobre wakacje – mówi Szymon Sołtysik z Mazda Motor Poland.

Metoda badania

W elektronicznym badaniu ankietowym udział wzięło  2 217 respondentów, którzy odpowiadali na pytania jedno i wielokrotnego wyboru. Badanie zostało przeprowadzone między 11 a 21 sierpnia 2023 roku wśród aktywnych użytkowników aplikacji NaviExpert, niezależnie od tego czy korzystali z wersji płatnej aplikacji, czy darmowej (np. w wersji testowej).  Na potrzeby badania Telematics Technologies przeanalizował także dane pochodzące od użytkowników systemu NaviExpert (aplikacja w wersji open market, wersji operatorskich oraz LINK4 Kasa Wraca) w okresie od 23.06 do 15.08.2023 r. 

Pobierz NaviExpert

sklep google play appstore

Podobne wpisy

29.03.2024 | Aktualności drogowe

Wielkanocne podróże. Wiemy jak wyglądały...

30.01.2024 | Nawigacja NaviExpert

Podsumowanie 2023 roku w NaviExpert

21.12.2023 | Aktualności drogowe

„Driving home for Christmas”?...

01.12.2023 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

25.11.2023 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

27.10.2023 | Aktualności drogowe

1 listopada na polskich drogach