NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz

25.07.2018

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA SKRZYŻOWAŃ]

 

Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle są aktywne od prawie trzech lat. Przypominamy jak funkcjonuje system kamer, gdzie jest zamontowany oraz co grozi za przejazd „na czerwonym”.

 

Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, to obok fotoradarów i odcinkowego pomiaru prędkości, narzędzie GITD, mające na celu wyłapywanie przewinień polskich kierowców. Urządzenia zamontowane są na w sumie 20 skrzyżowaniach dróg krajowych, na których, według wskazań policji, najczęściej dochodziło do kolizji.

Zgodnie z danymi napływającymi z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, kamery te codziennie rejestrują około 300 wykroczeń.

Jak to działa?

Na terenie Polski zastosowano dwa rodzaje urządzeń służących rejestrowaniu wykroczeń na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

 

  1. System kamer

Widocznym elementem systemu są kamery zainstalowane przed oraz na sygnalizatorze. Pierwsza weryfikuje czy zapaliło się już czerwone światło, by następnie zarejestrować tył auta, jeśli to wjedzie za ustaloną linię (linię zatrzymania lub sygnalizator). Druga kamera uruchamiana jest w następstwie aktywacji tej pierwszej i ma za zadanie sfotografowanie twarzy kierowcy oraz przednich tablic rejestracyjnych jego pojazdu.

 

  1. System czujników w asfalcie

System działa dzięki zatopionym w asfalcie pętlach indukcyjnych, umiejscowionych zwykle tuż za linią zatrzymania, lub, w przypadku jej braku, tuż za sygnalizatorem. Jedynym widocznym elementem systemu jest maszt, w którym umieszczona jest kamera robiąca zdjęcia.

Po zapaleniu się czerwonego światła system czeka na impuls, wysyłany z pętli w momencie najechania na nią autem. Następnie po przejechaniu pętli załącza się kamera, robiąca zdjęcie pojazdu od przodu, a po ustalonym odgórnie czasie (niecała sekunda), robione jest kolejne zdjęcie, pozwalające stwierdzić czy auto tylko nieznacznie przejechało przez linię, czy też pokonało całe skrzyżowanie na czerwonym świetle.

 

W przeciwieństwie do fotoradarów stacjonarnych czy odcinkowego pomiaru prędkości, przed rejestratorem przejazdu na czerwonym świetle kierowca nie jest ostrzegany. Wyjątkiem są skrzyżowania mierzące prędkość przejazdu – tam już musi znaleźć się znak z adekwatnym ostrzeżeniem.

 

Przejazd na czerwonym

 

Zdjęcia z kamer wysyłane są do centrali, razem z dokładnymi danymi, jak numery tablic rejestracyjnych czy czas wjechania na skrzyżowanie od momentu zapalenia się czerwonego światła. Koniec końców to funkcjonariusz, na podstawie analizy obrazu wideo, podejmuje decyzję, czy doszło do złamania przepisów ruchu drogowo czy nie.

Zignorowanie czerwonego światła skutkuje mandatem w wysokości 500 zł oraz 6-ma punktami karnymi.

 

Jak uniknąć mandatu z kamery na światłach?

 

NaviExpert oraz Rysiek od początku funkcjonowania rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle informują kierowców o ich istnieniu. Obie aplikacje ostrzegają o tych miejscach graficznie, dzięki czemu kierowca zawczasu wie, że nie warto łamać przepisów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Może to się bowiem skończyć mandatem.

 

Aktualna lista lokalizacji działających kamer na światłach:

 

Województwo dolnośląskie

– Polkowice, skrzyżowanie DK 3 z ul. Kopalnianą – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo kujawsko-pomorskie

– Nakło nad Notecią, skrzyżowanie Obwodnicy z ul. Mrotecką, DK10 z DW241 – ZOBACZ NA MAPIE

– Grębocin, skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką, DK10 z DW552 – ZOBACZ NA MAPIE

– Kowal, skrzyżowanie DK 91 z Wojska Polskiego, DK91 z DW269 – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo lubelskie

– Anielin, skrzyżowanie DK 12 – Anielin – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo łódzkie

– Zgierz, skrzyżowanie Al. Armii Krajowej z ul. Długą – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo pomorskie

– Mosty (powiat lęborski), skrzyżowanie DK 6 z ul. Witosa – ZOBACZ NA MAPIE

– Luzino, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka – ZOBACZ NA MAPIE

– Miszewo, skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo wielkopolskie

– Piła, Obwodnica Bydgoszcz – Szczecin, na skrzyżowaniu DK10 i DK11 – ZOBACZ NA MAPIE

– Komorniki, skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo małopolskie

– Olkusz, DK 94, skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej – ZOBACZ NA MAPIE

– Mikołajów, skrzyżowanie DK 94 z Sierachowicami – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo mazowieckie

– Jabłonna, Rondo Biskupów Płockich – ZOBACZ NA MAPIE

– Marki, skrzyżowanie Al. marsz. Piłsudskiego z ul. Wspólną – ZOBACZ NA MAPIE

– Mroków, skrzyżowanie Al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo podkarpackie

– Ropczyce, skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94 – ZOBACZ NA MAPIE

– Stalowa Wola, skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo śląskie

– Pyskowice, skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej, DK40 i DK94 – ZOBACZ NA MAPIE

– Łaziska Górne, obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81 – ZOBACZ NA MAPIE

 

 

 

 


Podobne wpisy

03.08.2018 | Nawigacja NaviExpert

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

01.08.2018 | Konkursy

Noclegowy POIedynek wystartował! Wygraj...

29.07.2018 | Nawigacja NaviExpert

Nawigacja samochodowa NaviExpert –...

13.07.2018 | Nawigacja NaviExpert

Wypad na wakacje? Sprawdź ulubione miejsca...

10.07.2018 | Android

Slow Road – Wolni w podróży z NaviExpert

03.07.2018 | Po godzinach

Pies zamknięty w samochodzie podczas...