Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

26.04.2018

Niezatrzymanie się do kontroli drogowej – skutki i podstawa prawna

1 czerwca 2018 r. minie rok od wprowadzenia w życie nowelizacji ustawy kodeksu karnego z dnia 6 czerwca 1997 r. Chodzi o wprowadzenie nowego przestępstwa, które do 31 maja 2017 r. było wykroczeniem, czyli ucieczka przed pościgiem uprawionej osoby do kontroli ruchu drogowego.

 

Zgodnie z treścią art. 178b kodeksu karnego:

 

„kto, pomimo wydania przez osobę uprawnioną do kontroli ruchu drogowego, poruszającą się pojazdem lub znajdującą się na statku wodnym albo powietrznym, przy użyciu sygnałów dźwiękowych i świetlnych, polecenia zatrzymania pojazdu mechanicznego nie zatrzymuje niezwłocznie pojazdu i kontynuuje jazdę, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”

Szybcy i wściekli?

Pościg policyjny kojarzy się z szybką i niebezpieczną jazdą, która potencjalnie powoduje zagrożenie w ruchu drogowym. Ucieczka odbywa się na drodze publicznej, często na chodniku, drodze dla rowerów, oraz – co gorsze – w miejscach publicznych, w których poruszają się piesi, a także znajdują się przedmioty narażone na uszkodzenie takie jak samochody, przystanki, ogrodzenia itd.

 

Ponadto niezatrzymanie pojazdu do kontroli mimo wyraźnych sygnałów jest dla funkcjonariusza jasnym komunikatem: kierowca ma coś na sumieniu.

Każde niezatrzymanie się do kontroli drogowej jest przestępstwem?

Raz jeszcze przyjrzyjmy się art. 178b k.k.:

Analizując treść nowego zapisu należy zwrócić uwagę, kiedy niezatrzymanie pojazdu do kontroli zmienia się z wykroczenia w przestępstwo:

  1. Zachowanie kierowcy kwalifikuje się do miana zabronionego czynu, tylko wtedy gdy nie zatrzyma on pojazdu na znak dźwiękowy i świetlny organu kontrolującego, który porusza się pojazdem, statkiem wodnym lub powietrznym. To bardzo ważna informacja, która oznacza, że niezatrzymanie się do kontroli w momencie gdy funkcjonariusz stoi obok zaparkowanego radiowozu NIE jest przestępstwem, tylko cały czas wykroczeniem.
  2. Sprawcą czynu zabronionego może być wyłącznie osoba kierująca pojazdem mechanicznym.
  3. Organ dokonujący kontroli powinien jednocześnie wykonać sygnał dźwiękowy oraz świetlny. Wykonanie ich oddzielnie nie jest wystarczające, aby móc zastosować kary wynikające z w.w. zapisu.
  4. Co ważne, ustawodawca nie przewidział alternatywny dla kary pozbawienia wolności, jak np. grzywna lub ograniczenie wolności.
  5. Przestępstwo to nie jest przestępstwem skutkowym. Oznacza to, że karany jest sam fakt niezatrzymania się do kontroli, nawet w sytuacji kiedy nie miały miejsca skutki dodatkowe, w tym w szczególności naruszenia bezpieczeństwa w komunikacji.

 

Pamiętaj, że  zatrzymanie się do kontroli na znak funkcjonariusza to Twój obowiązek. Niewypełnienie go niesie ze sobą poważne konsekwencje. Kontrola wcale nie musi być taka straszna 🙂 TUTAJ pisaliśmy o tym jak powinna przebiegać rutynowa kontrola drogowa.


Podobne wpisy

29.03.2024 | Aktualności drogowe

Wielkanocne podróże. Wiemy jak wyglądały...

30.01.2024 | Nawigacja NaviExpert

Podsumowanie 2023 roku w NaviExpert

21.12.2023 | Aktualności drogowe

„Driving home for Christmas”?...

01.12.2023 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

25.11.2023 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

27.10.2023 | Aktualności drogowe

1 listopada na polskich drogach