Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

09.10.2012

Ile tracimy w korkach?

Straty spowodowane przez korki samochodowe

Przeciętny warszawski kierowca, który pokonuje dziennie dwie trasy traci
w korku rocznie około 88 godzin i równowartość prawie 3 tys. zł – wynika z raportu, który przygotowaliśmy we współpracy z naukowcami z Politechniki Poznańskiej.

Korki potrafią uprzykrzyć życie mieszkańcom wielkich miast. Ale jak bardzo? Czy warszawiacy żaląc się na stanie w korkach nie przesadzają? Podeszliśmy do pytania metodycznie i postanowiliśmy przebadać wpływ zwiększonego natężenia ruchu na Warszawę i kieszeń warszawiaków.

Łączne straty

Poza godzinami szczytu główny wpływ na prędkość jazdy mają m.in.: ograniczenia prędkości, skrzyżowania, sygnalizacja świetlna. W godzinach szczytu natomiast dochodzi do tego czynnik związany
z rosnącym natężeniem ruchu, powodujący zmniejszenie średniej prędkości jazdy. Jak wynika z raportu,
w godzinach szczytu tj. pomiędzy 7:00 – 10:00 i pomiędzy 16:00 – 19:00 odbywamy około 50% wszystkich dziennych podróży po aglomeracji warszawskiej. Okazuje się, że w tym czasie, ten sam odcinek drogi pokonujemy nawet o 70% dłużej niż np. o godzinie 21:00. Średnia prędkość w godzinach 8:00-9:00 i 16:00-18:00 to tylko 25 km/h, podczas gdy w nocy średnia prędkość wynosi ponad 50 km/h. Średni czas przejazdu 1 kilometra w ciągu dnia wydłuża się o 47,1% w stosunku do czasu referencyjnego, czyli godzin 21-22, gdy sygnalizacja świetlna zazwyczaj jest jeszcze włączona, ale ruch na ulicach jest już zdecydowanie mniejszy.

Według raportu aż 32% czasu który spędzamy w samochodzie wynika właśnie ze spadku prędkości spowodowanego zbyt dużym natężeniem ruchu.

Na podstawie dostępnych danych szacujemy, że codziennie warszawiacy pokonują łącznie ponad 1 mln tras. Średnio każda taka podróż trwa 33 minuty. Oznacza to, że łącznie warszawiacy spędzają w podróży około 576 tysięcy godzin dziennie. Uwzględniając obliczoną stratę czasu wynikająca ze spadku prędkości jazdy w ciągu dnia (32%), możemy szacować, że w korkach warszawiacy tracą codziennie łącznie około 184 tys. godzin.

Co więcej, przyjmując średnie spalanie stojącego samochodu na 1 l/h, autorzy raportu obliczyli,
że samochody w Warszawie dziennie dodatkowo spalają około 142 tys. litrów paliwa. Przy średniej cenie litra paliwa 5,7 zł daje stratę o wartości ponad 800 tys. zł dziennie.

*przy założeniu, że pokonuje dziennie dwie trasy
źródło: Politechnika Poznańska i NaviExpert

Celem badania było wiarygodne i obiektywne oszacowanie strat czasowych i finansowych spowodowanych wzrostem czasu jazdy samochodem osobowym w ciągu dnia roboczego w Warszawie. Udało nam się dokładnie oszacować koszty stania w korkach – wyrażone w czasie i pieniądzach – podkreśla Andrzej Jaszkiewicz, profesor Politechniki Poznańskiej, jeden z założycieli NaviExpert
i współautor raportu. – Sporej części tych strat kierowcy mogą uniknąć korzystając z nowoczesnej nawigacji on-line, która nie tylko prowadzi do celu, ale też wskazuje, gdzie są korki i skutecznie je omija, pomagając kierowcom wybrać optymalną trasę. I tak np. inne przeprowadzone badania wskazują,
że korzystając z nawigacji NaviExpert z technologią Community Traffic online kierowcy oszczędzają średnio 26% swojego czasu, do tej pory traconego na staniu w korkach
– dodaje Jaszkiewicz.

Idea badania zakładała oszacowanie średniego wydłużenia się czasu jazdy w dni powszednie biorąc pod uwagę zmiany prędkości (średnie prędkości zostały oszacowane na podstawie monitoringu pozycji GPS pojazdów na terenie Warszawy) oraz rozkładu częstości podróży w ciągu dnia. Następnie, biorąc pod uwagę średni czas spędzany w podróżach samochodowych szacowano wzrost czasu związanego
z większym natężeniem ruchu i formowaniem się korków.

Pełen raport wraz z opisem metodyki badania jest do pobrania na stronie : http://ophelia.cs.put.poznan.pl/projects/adaptivetraffic/korki-warszawa-201109.pdf

Raport został przygotowany przez naukowców z Zakładu Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji Politechniki Poznańskiej we współpracy z firmą NaviExpert. Badania stanowią część większego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013.


Podobne wpisy

29.03.2024 | Aktualności drogowe

Wielkanocne podróże. Wiemy jak wyglądały...

30.01.2024 | Nawigacja NaviExpert

Podsumowanie 2023 roku w NaviExpert

21.12.2023 | Aktualności drogowe

„Driving home for Christmas”?...

01.12.2023 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

25.11.2023 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

27.10.2023 | Aktualności drogowe

1 listopada na polskich drogach