Trwają ferie, czas wzmożonych wyjazdów. Na których drogach najłatwiej o wypadek? Gdzie najczęściej spotkamy patrol policji? Które inwestycje drogowe skrócą nam podróż, a jakie remonty sprawią, że na miejsce wypoczynku dotrzemy później, niż byśmy tego chcieli? Sprawdzamy!
Okres ferii to czas wzmożonego ruchu na drogach prowadzących do popularnych ośrodków narciarskich. Od 3 lutego trwają ferie w województwach: dolnośląskim, mazowieckim, opolskim i zachodniopomorskim. Od 17 lutego natomiast, jako ostatni na zimową przerwę udadzą się mieszkańcy województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego. Spowolnienia na trasie to nie wszystko, co czeka na kierowców w drodze na zimowy urlop.
Terminy ferii dla poszczególnych województw prezentuje poniższa mapka.

Promocja na ferie -30%

Tradycyjnie już, w związku z okazją do wyjazdów, obniżamy dla Was ceny rocznych abonamentów. Promocja -30% dostępna jest zarówno w naszym sklepie internetowym, na Allegro oraz w samej aplikacji (Menu > Sklep), a regulamin promocji znajdziecie tutaj.
Wypadki podczas ferii
Według danych z archiwum informacji dziennej, dostępnego na stronie policji, od 12 stycznia do 25 lutego 2024 roku odnotowano 1 875 wypadków drogowych. Rannych zostało 2 085 osób, a 161 zginęło. Policja zatrzymała wówczas aż 9 183 kierowców, prowadzących pod wpływem alkoholu.
Wypadki w trakcie ferii – najbardziej kolizyjne odcinki
Jak co roku, przeanalizowaliśmy dane pochodzące od Was – użytkowników NaviExperta i na tej podstawie przygotowaliśmy zestawienie odcinków, na których najczęściej dochodzi do wypadków samochodowych. Statystyki pochodzą z dróg krajowych w tym – z autostrad i ekspresówek. Bazą danych są ubiegłoroczne ferie. Najniebezpieczniejsze okazały się wówczas mazowieckie odcinki: DK7, S8 i S2.
- DK7 mazowieckie
- S8 mazowieckie
- S2 mazowieckie
- A4 dolnośląskie
- A4 małopolskie
- A2 mazowieckie
- A1 śląskie
- S7 mazowieckie
- A1 łódzkie
- A2 łódzkie

Czy podczas ferii liczba wypadków rośnie?
Otóż nie. Choć według naszych danych, w pierwszym tygodniu ubiegłorocznych ferii liczba wypadków była wyższa o blisko 30% względem pierwszego tygodniu marca – po feriach, to nie przewyższała już ona liczby wypadków z początku grudnia. Ciężko zatem o uogólnienia w tym aspekcie.
Powołując się ponownie na dane policji, pod względem wypadkowych miesięcy prym wiedzie wrzesień (10,7%), potem czerwiec (10,1%), sierpień (10%) i lipiec (9,9%). Styczeń to 6,8% ogółu wypadków, a luty 5,1% (najmniej w roku). Co jeszcze warte odnotowania, dodaje Katarzyna Przybylska – do największej liczby wypadków dochodzi w piątki (17%) w godzinach 15:00-18:00, w obszarze zabudowanym, na prostych odcinkach drogi, przy dobrych warunkach atmosferycznych. Wszystko więc wskazuje na to, że choć zimą warunki są niesprzyjające, to kierowcy są bardziej ostrożni. A kiedy mamy piękną pogodę, nasza czujność spada. W naszych zestawieniach jest sporo dróg ekspresowych i autostrad, to jednak warto pamiętać, że do największej liczby wypadków wciąż dochodzi na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych, których w naszym kraju jest po prostu najwięcej .
Kontrole w trakcie ferii – najbardziej pilnowane miejsca
Przepisowej jazdy na drogach pilnują nie tylko fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości, których tylko w zeszłym roku na polskich drogach przybyło aż 23, ale także patrole drogówki. W pierwszej dziesiątce, według danych NaviExperta, najbardziej kontrolowanych odcinków podczas zeszłorocznej przerwy zimowej, znalazły się kolejno:
- S8 mazowieckie
- A2 łódzkie
- S8 łódzkie
- S7 mazowieckie
- A4 małopolskie
- DK7 mazowieckie
- A2 wielkopolskie
- A2 mazowieckie
- DK11 wielkopolskie
- S7 mazowieckie

Wypadki drogowe a liczba kontroli
Ponownie zbadaliśmy zależność pomiędzy liczbą wypadków a patrolów policji. W tym celu stworzyliśmy tzw. współczynnik racjonalności kontroli drogowych, który pozwala na szczegółową analizę częstotliwości kontroli i wypadków na poszczególnych odcinkach oraz występujących między tymi czynnikami zależności. Na tej podstawie wyróżniliśmy trzy typy dróg:
- trasy, w ramach których kontroli jest mało, ale za to wypadków dużo;
- trasy na których kontroli jest dużo a wypadków mało;
- trasy, na których udział kontroli jest proporcjonalny do wypadków.

Drogi czerwone – mało kontroli, dużo wypadków

Dane pozyskane przez nas w trakcie zeszłorocznych ferii pokazują, że m.in. na mazowieckim odcinku DK7 i S8 oraz śląskiej i łódzkiej A1 kontroli, względem liczby wypadków było stosunkowo mało. Co więcej, powyższe zestawienie zdominowały autostrady i drogi ekspresowe. Jak zaznacza Przybylska – Podobnie było przy pierwszej edycji tego raportu. Wówczas doczekał się on komentarza ze strony policji. Wyjaśnieniem była większa liczba kontroli lotnych na tych odcinkach, które znacznie trudniej dostrzec i zgłosić.
Drogi niebieskie – dużo kontroli, mało wypadków
Warto spojrzeć na drugą część skali, czyli odcinki, gdzie stosunkowo rzadko dochodzi do zdarzeń drogowych, a są mocno „obstawione” przez patrole drogowe. W tym zestawieniu najwyżej plasują się dolnośląska droga krajowa nr 3, łódzka DK14 i mazowiecka S7.

Pomimo wspomnianych dysproporcji, na ok. 80% autostrad i dróg krajowych możemy zaobserwować równowagę pomiędzy liczbą kontroli a liczbą wypadków.
Co jeszcze dzieje się na polskich drogach?
Oprócz utrudnień, które możemy przewidzieć na podstawie archiwalnych danych ze stosunkowo dużą dokładnością, na kierowców czekają też inne pułapki drogowe, w tym uciążliwe utrudnienia na trasie i remonty w turystycznych miejscowościach. Nie brakuje także tych milszych akcentów – otwarć nowych tras, które mogą skrócić czas spędzony w aucie.

Utrudnienia, które mogą wydłużyć czas:
- DK3 Jelenia Góra – Al. Jana Pawła II, remont mostu
- DK35 Wałbrzych – Sikorskiego & Moniuszki, budowa ronda
- S1 Laliki, ruch poprowadzony objazdem S1 Milówka – Zwardoń, budowa węzła
- S1 Bielsko-Biała przebudowa węzła Bielsko-Biała Hałcnów
- S1 Bielsko-Biała przebudowa węzła Bielsko-Biała Hałcnów
- S19 Rzeszów – Sokołów Małopolski, rozbudowa do dwóch pasów
- S19 Rzeszów – Babica; Babica – Jawornik i Miejsce Piastowe – Dukla, budowa
- DK91 – Częstochowa – Koziegłowy, przebudowa
- DK45 – Krapkowice – Rogów Opolski, rozbudowa
- DK45 Krapkowice – zawalony most, ruch prowadzony mostem tymczasowym
- DK45 Jełowa – Bierdzany, rozbudowa drogi
- S86 Sosnowiec/Katowice, przebudowa wiaduktów
- S6/S7 węzeł Gdańsk Południe S6 Koszalin – Trójmiasto (do węzła Bożepole Wielkie). Budowa ekspresówki, liczne utrudnienia, dużo przekładek i zmian organizacji ruchu
- S11 obwodnica Szczecinka, budowa
- S3 Świnoujście – Troszyn
- A2 Poznań Krzesiny – Poznań Wschód, budowa trzeciego pasa
- S7 Zakroczym-Płońsk, przebudowa do standardów drogi ekspresowej
Uciążliwe remonty w miejscowościach turystycznych:
- Lądek-Zdrój – ul. Kościuszki, zerwany most
- Stronie Śląskie ul. Kościuszki, zerwany most
- Cieszyn – ul. Hażlaska, ul. Przepilińskiego, remont
- Borowice – Sosnówka, droga zamknięta dla ruchu
- Mysłakowice ul. Starowiejska, remont mostu
- Chełmsko Śląskie ul. Sądecka, droga zamknięta, remont
- DK40 Głuchołazy, ruch po moście tymczasowym
- Rabka Zdrój ul. Zakopiańska, przebudowa
- Poronin ul. Tatrzańska, ruch wahadłowy
- Koszalin uOtwarcia które mogą skrócić czas podróży:l. Bolesława Krzywoustego
Otwarcia które mogą skrócić czas podróży:
- Szklarska Poręba ul. 1 Maja, koniec remontu
- DW948 Kobiernice – Żywiec, koniec przebudowy – ułatwiony dojazd do Żywca i okolicznych miejscowości
- S1 Dąbrowa Górnicza, dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, ułatwia i skraca czas dojazdu w kierunku Północ-Południe
- DW877 otwarcie wschodniej obwodnicy Łańcuta
- S61 Łomża Zachód – Kolno (ruch jedną nitką)
- DK46 Nysa – Pakosławice, rozbudowa do 2 jezdni – skrócenie czasu dojazdu i zwiększenie bezpieczeństwa podróży w drodze np. do Czech
- S52 północna obwodnica Krakowa i S7 Widoma-Kraków. Połączenie drogą ekspresową Warszawy i Krakowa. Podróż pomiędzy płd. obwodnicą Warszawy i płn. obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny (270 km), to niemal dwa razy krócej niż starą DK7
- A2 Siedlce Zachód-Groszki, 13 km nowego odcinka na trasie Siedlce – Warszawa
- DK 75 obwodnica Brzeska 2,9 km ma być otwarte w najbliższy weekend przed feriami. Łącznik autostradowy Brzesko, który łączy rondo na drodze krajowej 94 z drogą krajową 75 w Okocimiu.
Wszystkie powyższe zmiany oczywiście są uwzględnione w NaviExpercie.
Współczynnik racjonalności kontroli drogowych, czyli o metodzie badania
Bazą do opracowania raportu były dane dotyczące wypadków oraz kontroli drogowych z zeszłorocznych ferii, tj. okresu 12 stycznia – 25 lutego 2024 roku. Dane te pochodzą ze zróżnicowanych źródeł – zgłoszeń użytkowników NaviExpert, aplikacji Rysiek, a także monitoringu radia i internetu oraz informacji udostępnianych przez policję czy zarządców dróg.
Współczynnik racjonalności kontroli drogowych obliczono na podstawie różnicy udziałów kontroli drogowych i wypadków, które miały miejsce na określonym odcinku drogi w stosunku do całego kraju. Zwizualizowane na czerwono i pomarańczowo wartości ujemne pokazują miejsca, w których kontroli drogowych w stosunku do liczby wypadków jest za mało. Wartości dodatnie, oznaczone kolorem niebieskim, wskazują z kolei trasy, gdzie kontroli w stosunku do liczby wypadków jest nieproporcjonalnie dużo. Wartości oscylujące w okolicy zera, czyli białe, to miejsca, w których liczba kontroli jest odpowiednio dopasowana do liczby wypadków.