facebook
Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

20.01.2012

Niemieckie i fińskie spojrzenie na eco driving

Niemieckie i fińskie spojrzenie na eco driving

Ekojazda (eco driving) to sposób kierowania znany już od blisko 20 lat. W Niemczech zaczęto go wdrażać w szkołach nauki jazdy w 1993 roku, a od 2006 roku znajomość jazdy ekonomicznej i przyjaznej dla środowiska jest tam sprawdzana podczas egzaminu na prawo jazdy. Ekologiczną jazdę zalecają również Finowie.

Z badań przeprowadzonych pod patronatem Komisji Europejskiej wynika, że ekologiczny sposób prowadzenia samochodu zmniejsza zużycie paliwa o 15-25 procent, o 30-40 procent ogranicza ryzyko wypadku oraz prawie o połowę wydłuża żywotność opon, tarcz i klocków hamulcowych. Okazuje się, że przy zastosowaniu zasad eko jazdy można zaoszczędzić nawet do 2.000 złotych rocznie, jeśli pokonujemy w tym czasie około 15.000 km.

Fiński kontra niemiecki punkt widzenia

Fińscy instruktorzy są zwolennikami jazy bez gazu, na biegu, kiedy tylko jest to możliwe, aż do obrotów biegu jałowego. To najtańszy sposób wykorzystania energii kinetycznej, jaką posiada będący w ruchu pojazd. „Nie jedź na luzie” – przestrzegają, i obiecują nagrodę: 0,0 l/100 km na wyświetlaczu chwilowego zużycia paliwa.

Niemieccy trenerzy eko jazdy do niedawna radzili inaczej: wykorzystuj do maksimum pęd pojazdu, a gdy widzisz ku temu sposobność, jedź na luzie. Możesz też jechać bez gazu na biegu, jeśli sytuacja wymaga intensywniejszej utraty prędkości i odpowiednie będzie hamowaniem silnikiem albo wciśnij sprzęgło na krótkim dobiegu – tak czy inaczej, jak najczęściej jedź bez naciskania pedału gazu.

Niemiecki ECO Driving
Niemiecki ECO Driving

Luz-blues?

Prawda o korzyściach jazdy na tzw. luzie nie jest jednak taka oczywista. Owszem, w starszych modelach samochodów rady Niemców mogą się przydać, jednak w przypadku większości współczesnych silników podczas jazdy na biegu bez gazu zużycie paliwa jest mniejsze niż przy jeździe „na luzie”. W silnikach z wtryskiem paliwa podczas hamowania silnikiem (wrzucony bieg, ale noga zdjęta z gazu) dopływ paliwa zostaje wstrzymany. Przy jeździe na biegu jałowym silnikowi nadal potrzebna jest pewna dawka paliwa, więc chyba jednak lepiej korzystać z rad fińskiej szkoły eko drivingu. Warto też zaznaczyć, że podczas jazdy „na luzie” w większości modeli samochodów nie działa wspomaganie kierownicy i hamulców, co znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia wypadku.

Inne ważne zasady eko jazdy

  • Bądź czujny i przewiduj sytuację na drodze. To pozwoli Ci uniknąć gwałtownych ruchów i maksymalnie wykorzystać rozpędzenie samochodu.
  • Jedź w sposób płynny, unikaj gwałtownych manewrów.
  • Staraj się nie przekraczać 2.500 obr./min (silnik benzynowy), 2.000 obr./min (diesel).
  • Kontroluj ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu. Zbyt niskie ciśnienie powoduje znaczne zwiększenie zużycia paliwa.
  • Rozsądnie korzystaj z urządzeń pokładowych w samochodzie (np. z klimatyzacji). One też zużywają energię.
  • Nie podróżuj ze zbędnym bagażem.

Eko jazda to przede wszystkim rozsądne poruszanie się na drodze. Możemy oczywiście zadbać również o zwiększenie aerodynamicznych właściwości pojazdu, ale z pewnością „kręcenie bączków” na piasku nawet w najbardziej opływowym pojeździe nie będzie ekonomiczne i ekologiczne.

Pamiętajcie też, że NaviExpert wspomaga Was w ekonomicznej jeździe i pozwala omijać korki, a przecież wszyscy doskonale wiemy, ile paliwa puszczamy z dymem w ruchu miejskim – nie mówiąc już o nerwach.


Podobne wpisy

08.11.2019 | Aktualności drogowe

Zmiany organizacji ruchu 11 listopada...

31.10.2019 | Aktualności drogowe

Gdzie będą kontrole i zmiany w organizacji...

01.10.2019 | Nawigacja NaviExpert

Nawigacja NaviExpert zwycięzcą testu...

24.09.2019 | Co nowego?

Lokalizator GPS Seeya z ofertą premium

29.08.2019 | badania NaviExpert

[INFOGRAFIKA] Od poniedziałku do miast...

14.08.2019 | Aktualności drogowe

Którędy na długi weekend sierpniowy?