Włochy to jeden z tych krajów, który z powodzeniem da się zwiedzać samochodem – pod warunkiem, że dobrze zaplanujesz trasę. Po drodze czekają na Ciebie miasta z wielowiekową historią, ciekawe zakątki mniej oczywistych regionów i miejsca, które mimo popularności wciąż robią wrażenie. Sprawdź, co warto zobaczyć, gdzie się zatrzymać i jak zaplanować budżet, by cieszyć się włoską przygodą bez niespodzianek.
Trasa samochodem do Włoch
Wenecja – Gubbio – Asyż – Spello – Rzym – Pompeje – Amalfi – Etna (Sycylia)
Długość trasy: ok. 1 550 km
Czas jazdy (bez dłuższych postojów): ok. 22h – warto rozbić na co najmniej kilka dni.
Urzekający włoski szlak: Wenecja – Sycylia

1. Wenecja
Rozpoczynamy w mieście kanałów i gondoli. Kręte drogi wodne Wenecji, zabytkowa architektura i pieśni gondolierów tworzą atmosferę jak żadna inna.
2. Gubbio
Po ok 5h jazdy i uiszczeniu opłat na odcinkach: A13 i A14 (łącznie ok. 120 zł) dotrzemy do Gubbio i zrobimy krok w przeszłość. Dzięki brukowanym uliczkom i średniowiecznemu urokowi, to miasto na wzgórzu przypomina średniowieczną bajkę, oferując panoramiczne widoki na bujną dolinę Umbrii.
3. Asyż
Godzinę jazdy od Gubbio znajduje się Asyż – duchowa przystań Włoch. Asyż jest znany jako miejsce narodzin św. Franciszka i z wielkiej bazyliki z widokiem na majestatyczne doliny. To miejsce na spokojną refleksję pośród imponującej architektury.
4. Spello
Umbryjskie miasto jest przykładem dobrze zachowanej średniowiecznej architektury. Brukowane, wąskie uliczki ozdobione są kwiatami, a kamienne budynki, zabytkowe kościoły i liczne zaułki tworzą klimat urokliwego włoskiego miasteczka. To istny kwiatowy raj, rzymskie dziedzictwo, śródziemnomorski klimat i widoki oraz umbryjska kuchnia, która zadowoli najbardziej wymagających. Trasa Asyż – Spello to, w zależności od natężenia ruchu raptem 15-30 min. jazdy.
5. Rzym
Kolejne 2,5h i jesteśmy w stolicy Włoch, gdzie historia przeplata się z teraźniejszością. Rzym jest pełen zabytków, takich jak Koloseum i Bazylika Świętego Piotra. Niezależnie od tego, czy zwiedzamy starożytne ruiny, czy delektujemy się cappuccino w klimatycznej kawiarni, Rzym jest jak żywe muzeum, które trzeba zobaczyć choć raz w życiu.
6. Pompeje i Wezuwiusz
Po pokonaniu płatnych odcinków A1 i A3 oraz ok 3h godzinach jazdy dotrzemy do Pompejów. Ruiny Pompei, zachowane przez popiół wulkaniczny, leżą w cieniu Wezuwiusza. Będzie to okazja do spaceru po mieście zamrożonym w czasie i poczucia niesamowitej mocy natury tuż za nim. Wejście do Pompejów jest bezpłatne dla wszystkich w pierwszą niedzielę każdego miesiąca. Należy jednak pamiętać, że liczba osób wpuszczanych w ciągu dnia jest ograniczona. Więcej nt. zwiedzania Pompejów i cen biletów w pozostałe dni – przeczytacie tutaj.
7. Amalfi
Godzina jazdy i jesteśmy na wybrzeżu Amalfi. To nadmorski raj, gdzie klify spotykają się z krystalicznie błękitnymi wodami Morza Tyrreńskiego. Ścieżka Bogów prowadzi przez gaje oliwne z widokami, które określić można jedynie jako – magiczne.
8. Sycylia i Etna – wielki finał.
Wyspy Liparyjskie urzekają czynnymi wulkanami i bulgoczącymi gorącymi źródłami. Na Sycylii znajduje się Etna, największy czynny wulkan w Europie, oferujący krajobraz kraterów i dolin. To idealne zakończenie podróży wypełnionej różnorodnym obliczem natury Włoch. Dojazd do Villa San Giovanni, skąd kursuje prom na Sycylię to ok 5,5h. Sam rejs potrwa ok 30 min.
Koszty trasy
Uwzględniając opłaty za autostrady, paliwo, prom i parkingi pokonanie trasy Wenecja – Sycylia to wydatek rzędu ok 1 700 zł. Do tego dojdą koszty posiłków i napojów oraz koszty noclegu(-ów).
- Autostrady: ok 250 zł (m.in. Wenecja – Gubbio A13 + A14 oraz Rzym – Pompeje A1 i A3)
- Prom: 215 zł (w jedną stronę)
- Paliwo: ok 850 zł (przy spalaniu 7 l/100 km i trasie 1 550 km: zużycie ok 110 l)
- Parkingi: ok 300 zł

Włoskie Autostrady
We Włoszech większość autostrad jest płatna. Przykładowo:
- Wenecja → Gubbio (A13 + A14): ok. 25-30 EUR
- Rzym → Pompeje (A1 + A3): ok. 25-35 EUR
- Całość: ok. 50–65 EUR, czyli 215 – 280 zł (szacunkowo dla całej trasy)
System opłat na autostradach we Włoszech jest nam dobrze znany – pobieramy bilet na wjeździe na płatny odcinek i płacimy na bramce zjazdowej z odcinka objętego opłatą*.
Aby opłacić przejazd Autostrade per l’Italia, należy podczas wjazdu na autostradę pobrać bilet. Opłaty dokonuje się również na bramkach, po przejechaniu płatnego odcinka, podczas zjazdu z autostrady. Za przejazd zapłacimy: gotówką (EUR), kartą płatniczą, paliwową lub przedpłaconą Viacard (dostępne m.in. na stacjach paliw) oraz Telepassem (elektroniczny system poboru opłat). Nad każdą bramką znajduje się informacja jaka forma płatności jest obsługiwana.
Średnia cena za przejazd włoską autostradą (do 100 km) to ok. 37-42 zł.
*Wyjątkiem w systemie opłat drogowych jest Lombardia
Prom na Sycylię
Podróż promem samochodowym z Villa San Giovanni (Kalabria) do Messyny (Sycylia) to koszt rzędu 200 zł (w jedną stronę) i ok 30 min. przeprawy.
Autem z Amalfi do Villa San Giovanni to ok 5,5h jazdy. Planując wyprawę na Etnę – z Messyny w 1,5h dojedziemy do Rifugio Sapineza. Stamtąd na Etnę można wybrać się z przewodnikiem (kolejka linowa, jeep) lub samodzielnie w pieszą wędrówkę, maksymalnie na wys. 2 900 m. Więcej nt. wycieczki na Etnę znajdziecie tutaj.
Parkowanie we Włoszech – linie, opłaty, strefy ZTL
Planujesz podróż autem po Włoszech? Świetnie! Ale zanim zaparkujesz na espresso z widokiem na katedrę, poznaj włoski system oznaczeń parkingowych i zasady wjazdu do stref ograniczonego ruchu. Włoskie miasta potrafią zaskoczyć – nie tylko widokami, ale i mandatem za szybą. Ceny włoskich parkingów są bardzo zróżnicowane, przy czym w Rzymie, Amalfi i Wenecji jest dość drogo – od 8 do 25 zł/h. Co jeszcze musisz wiedzieć?
Żółte linie – NIE dla turystów
Żółte oznaczenia parkingowe zarezerwowane są dla:
- osób niepełnosprawnych,
- samochodów dostawczych,
- mieszkańców (z oznaczeniem „solo residenti”).
Nie parkuj tutaj, jeśli nie jesteś uprawniony, nawet jeśli miejsce wygląda na wolne i bezpłatne – mandat gwarantowany.
Niebieskie linie – parkowanie płatne
To najczęściej spotykany typ parkingu w miastach. Oznaczony jako „parcheggio a pagamento”. Opłaty uiszcza się w parkometrze.
- Zabierz monety! Mimo informacji o płatności kartą, wiele urządzeń ich nie obsługuje.
- Bilet parkingowy zostawiamy za przednią szybą.
- Zawsze czytaj uważnie tabliczki – bywają:
- godziny bezpłatne (np. sjesta, niedziele),
- limity czasowe postoju.
W takich przypadkach przyda się niebieski dysk parkingowy – po włosku disco orario. Kupisz go za 1–2 EUR na stacjach benzynowych lub w tabaccheriach (kioskach oznaczonych literą „T”). Taki dysk przyda się nie tylko we Włoszech – działa też w innych krajach Europy.
Białe linie – darmowe parkowanie (z haczykiem)
Białe oznaczenia to bezpłatne miejsca postojowe, czyli „parcheggio gratuito”. Ale uwaga – może obowiązywać limit czasu – potrzebujesz wtedy disco orario lub… kartki z odręcznie napisaną godziną przyjazdu. Zawsze czytaj znaki – w dużych miastach nawet białe miejsca mogą być zarezerwowane tylko dla mieszkańców (tak jest m.in. we Florencji).
Różowe linie – dla kobiet w ciąży i z dziećmi
Choć to rzadki widok, w niektórych miastach można trafić na różowe miejsca parkingowe. Są one przeznaczone dla kobiet w ciąży lub rodziców z małymi dziećmi. Bezpłatne i uprzywilejowane – ale nie dla każdego.
Strefy ZTL
Zona a Traffico Limitato to strefa ograniczonego ruchu drogowego – powszechna w historycznych centrach miast (Florencja, Rzym, Wenecja itd.). Do ZTL mogą wjeżdżać tylko:
- mieszkańcy,
- pojazdy uprzywilejowane,
- turyści z odpowiednim zgłoszeniem.
A ponieważ kara za wjazd do strefy bez uprawnień to ok. 500 zł – lepiej parkować na obrzeżach. Jeśli natomiast Twoje miejsce noclegowe jest w takiej strefie, obsługa powinna zgłosić władzom Twój pojazd po przybyciu na miejsce. Upewnij się, że to zrobili. Więcej nt. stref ZTL we Włoszech tutaj.
Uwaga na „mercato” – czyli dni targowe
W wielu włoskich miasteczkach odbywa się targ (mercato) – zwykle raz lub dwa razy w tygodniu. Część ulic jest wtedy zamknięta dla ruchu, a parkowanie zakazane – nawet jeśli to zwykły dzień roboczy. Sprawdzaj znaki informujące o:
- dniach targowych,
- godzinach obowiązywania zakazu.
Limity alkoholu we Włoszech – kto, ile i za co?
We Włoszech jest podział na kierowców standardowych i specjalnych.
Kto to jest kierowca standardowy? To każda osoba posiadająca prawo jazdy dłużej niż 3 lata, nie wykonująca zawodu kierowcy (np. kierowca autobusu, TIR-a, taxi) oraz mająca więcej niż 21 lat. Dopuszczalny limit alkoholu dla tej grupy: do 0,5‰ (grama alkoholu na litr krwi) czyli 0,5 g/l (BAC)
Kto to jest kierowca specjalny? Są to osoby objęte limitem 0,0‰ (czyli całkowity zakaz picia przed jazdą) i zaliczają się do nich:
- Neopatentati – kierowcy, którzy uzyskali prawo jazdy mniej niż 3 lata temu,
- osoby poniżej 21. roku życia,
- kierowcy zawodowi – np. autobusy, taksówki, transport towarów.
Kary za jazdę po alkoholu – według poziomu BAC
BAC: 0,5 – 0,8‰
- Mandat: 532–2 127 EUR
- Zawieszenie prawa jazdy: 3–6 miesięcy
- 10 punktów karnych
- Nie dotyczy kierowców specjalnych – dla nich to już przestępstwo!
BAC: 0,8 – 1,5‰ – przestępstwo
- Mandat: 800–3 200 EUR
- Areszt: do 6 miesięcy
- Zawieszenie prawa jazdy: 6–12 miesięcy
- 10 punktów karnych
Uwaga: Kara podwaja się, jeśli doszło do wypadku. Mandat i zawieszenie są wyższe o 1/3 lub 1/2 w przypadku kierowców specjalnych.
BAC: powyżej 1,5‰ – poważne przestępstwo
- Mandat: 1 500–6 000 EUR
- Areszt: 6–12 miesięcy
- Zawieszenie prawa jazdy: 1–2 lata
- Konfiskata pojazdu, jeśli należy do kierowcy
- Możliwość cofnięcia uprawnień (revoca patente)
Odmowa poddania się badaniu alkomatem = traktowana jak BAC > 1,5‰, a kierowca ponosi najsurowsze konsekwencje, nawet jeśli rzeczywiście był trzeźwy. Dodatkowo, wysokość mandatu może być bardziej dotkliwa, jeśli wykroczenie miało miejsce w godzinach nocnych (między 22:00 a 07:00)
Promocja w NaviExpert
W ramach wakacyjnej promocji abonament na Polskę i Europę kupisz 30% taniej. A jeśli masz już abonament na Polskę, to z poziomu aplikacji (Menu >Sklep) możesz dokupić pakiet na Europę za 11,99 zł na 30 dni.
Aby w pełni cieszyć się trasą i widokami jak z pocztówki, warto mieć dobry plan. Zorientować się w kosztach, zaplanować postoje, wiedzieć gdzie jeść, a gdzie… lepiej nie parkować. Bo podróż życia to ta, którą zapamiętujesz dzięki pozytywnym wrażeniom – nie dzięki stresowi czy mandatom.
—
Czytaj też:
Jak zaplanować podróż do Chorwacji? Poradnik krok po kroku
Wakacje w Chorwacji. Pociągiem czy samochodem?
Wyjazd z psem za granicę – jak się przygotować?