Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

06.12.2017

Opony zimowe vs letnie. Jeszcze nie zmienione? Dowiedz się dlaczego ze zmianą opon nie warto czekać do samej zimy!

Polskie drogi zimą

Nie zmieniłeś jeszcze opon na zimowe? Najwyższa pora to zrobić! Może jest to też dobry moment, aby zadać sobie pytanie: dlaczego zmieniamy opony na zimowe? Kwestia bezpieczeństwa jest tutaj istotna, jednak taka odpowiedź nas nie satysfakcjonuje. Jesteśmy ciekawi budowy opon oraz jak odróżnić opony zimowe od letnich. Dlatego przygotowaliśmy artykuł, z którego dowiesz się jak zbudowane są opony zimowe i letnie, dlaczego opony zimowe huczą, kiedy zmieniać opony oraz dlaczego warto używać zimówek.

Jak działają opony letnie?

Zadaniem opon letnich jest zmniejszyć zużycie paliwa, zminimalizować hałas i zachować dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Obowiązuje zasada: im gładsza opona tym lepiej trzyma się jezdni, mniej hałasuje i nie wibruje (dlatego, że ma większą powierzchnię styku gumy z nawierzchnią).
Opony letnie są tworzone z twardych i odpornych na wysoką temperaturę gum, dlatego, że latem jeździmy szybciej, a rozgrzany słońcem asfalt dodatkowo podnosi temperaturę opon.
Problem rodzi się w momencie wjechania w kałużę, gdyż woda dostaje się między oponę a asfalt tworząc śliską powierzchnię. Guma traci przyczepność a wtedy dochodzi do poślizgu czyli tzw. aquaplaning’u. Aby temu zapobiec producenci letnich opon zmodyfikowali swoje produkty dodając rowki odprowadzające wodę. Ryzyko poślizgu zmalało, jednak komfort jazdy został naruszony poprzez zwiększenie hałasu i oporu toczenia, gdyż do rowków dostaje się również powietrze.
Producenci opon cały czasz szukają złotego środa między jak największą powierzchnią gumą a ilością rowków.

Opony zimowe czy warto?

Opony zimowe zachowują się podobnie do kopyt zwierząt tj. wgryzają się w śnieg i wyrzucają go za siebie, czyli za samochód. Umożliwiają to tzw. lamele, czyli nacięcia na bieżniku, które aby spełniać swoja rolę muszą być maksymalnie elastyczne. Ta funkcjonalność wpływa niestety na mniejsza energooszczędność i większy hałas niż w przypadku opon letnich. To dlatego opony zimowe huczą.
Opony zimowe w odróżnieniu od opon letnich są wykonane z miękkiej, odpornej na twardnienie gumy.

Jak działają opony całoroczne?

Opony całoroczne to nic innego jak mieszanka opon letnich z zimowymi. Zazwyczaj takie opony projektuje się zestawiając bieżnik opony zimowej z mieszanką opony letniej. W ten sposób powstaje w miarę akceptowalne zachowanie opony w łagodną zimę i niezbyt gorące lato.

Kiedy zakładać opony zimowe?

Chodzi oczywiście o bezpieczeństwo. Przy niskich temperaturach rowki opony letniej, przestają działać i w efekcie opona ślizga się na asfalcie. Mówi się, że optymalny czas na zmianę to przełom października i listopada. Jednak lepszym rozwiązaniem jest kierować się temperaturą, dlatego jeżeli na termometrze zobaczymy mniej niż 7°C, warto pomyśleć o wymianie opon, bowiem właśnie przy takiej temperaturze opona letnia traci swoje właściwości użytkowe.
 
Mamy nadzieję, że udało się Ciebie przekonać, aby nie czekać do samej zimy ze zmianą opon. Lepiej być przygotowanym na nagłe przymrozki i mieć pewność, że bezpiecznie dotrzesz do celu. Poza tym uczucie pewności, że Twoje auto Cię nie zawiedzie przy zmianie pogody jest bardzo przyjemne.


Podobne wpisy

29.03.2024 | Aktualności drogowe

Wielkanocne podróże. Wiemy jak wyglądały...

30.01.2024 | Nawigacja NaviExpert

Podsumowanie 2023 roku w NaviExpert

21.12.2023 | Aktualności drogowe

„Driving home for Christmas”?...

01.12.2023 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

25.11.2023 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

27.10.2023 | Aktualności drogowe

1 listopada na polskich drogach