Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

09.06.2011

Dlaczego (nie) można jeździć „eko”

Silnik samochodowy

Eco driving – styl jazdy rekomendowany przez producentów większości nowoczesnych samochodów – stał się możliwy dzięki postępowi technicznemu, który nastąpił w ciągu ostatnich 20 lat na polu tłokowych silników samochodowych. Pracą silnika zarządza teraz mikroprocesor, czyli komputer pokładowy, który o wiele precyzyjniej niż archaiczny gaźnik dozuje paliwo i decyduje o momencie zapłonu. Doskonalsze są materiały, z których robi się tłoki, korbowody i gładzie cylindrowe, lepszej jakości oleje silnikowe. Nowoczesny silnik – zarówno benzynowy jak i wysokoprężny – jest bardziej elastyczny i zdolny do pracy przy niższych obrotach.

Jednak ten postęp techniczny pozostał niezauważony przez większość użytkowników nowych aut, którzy jeżdżą nimi tak, jak zalecano 30-40 lat temu, kiedy nastała era silników wysokoobrotowych. Te stare nawyki są niezwykle silne i przekazywane z ojca na syna i w efekcie dzisiejsi kandydaci na kierowców w wieku 18 lat jeżdżą jak ich dziadkowie, bo po pierwsze instruktorzy nauki jazdy nie słyszeli o eko-jeździe, a po drugie młodzi kierowcy czerpią wzorce zachowań za kierownicą od swych rodziców i dziadków.

Dlaczego i jak zmienić taktykę jazdy

Eco driving nie jest wymysłem „zwariowanych zielonych”, lecz konsekwencją zmian w budowie oraz sposobie działania silników benzynowych i wysokoprężnych. Żeby jeździć w stylu „eko”, wystarczy uważnie przeczytać instrukcję obsługi swojego nowego auta (przy czym „nowe” jest każde wyprodukowane od końca XX wieku) i nieco zmienić swoje nawyki. Niestety, zmiana nawyków okazuje się dla wielu kierowców zadaniem ponad ich siły… bo nie chce im się zapoznawać z nowymi zasadami jazdy i wypróbować ich w praktyce. Stąd też w kolejnych  artykułach i wideo w ramach Szkoły Bezpiecznej Jazdy i Eco Drivingu postaram się przekonać Was, że warto jeździć eko i przekazać zasady eco drivingu.

benzynaImpulsem do zainteresowania się ekonomiczną i ekologiczną jazdą może stać się drożejąca benzyna, która wielu kierowców zmusza albo do przesiadki na inne środki transportu, albo do bardziej ekonomicznej jazdy. Stąd też warto przyswoić sobie zasady eco drivingu i jak najszybciej zacząć stosować je w praktyce – po prostu się to opłaci.

Jak zaznaczyłem już w pierwszym artykule z cyklu, warto także zacząć stosować nawigację online, jaką jest NaviExpert, która również sprzyja ekonomicznej jeździe, informując o aktualnych korkach i utrudnieniach na drodze i pozwalając je skutecznie omijać.

Tomasz Talarczyk


Podobne wpisy

25.04.2024 | Aktualności drogowe

Majówka 2024 – raport drogowy 

29.03.2024 | Aktualności drogowe

Wielkanocne podróże. Wiemy jak wyglądały...

30.01.2024 | Nawigacja NaviExpert

Podsumowanie 2023 roku w NaviExpert

21.12.2023 | Aktualności drogowe

„Driving home for Christmas”?...

01.12.2023 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

25.11.2023 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...