Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

06.12.2019

Korytarz życia i jazda na suwak – jak to się robi

Po wielokrotnych zmianach terminu wejścia w życie nowych przepisów dotyczących tworzenia drogowego korytarza życia oraz jazdy na suwak, w końcu wszystko stało się jasne.

Zgodnie z informacją podaną przez Ministerstwo Infrastruktury, obydwa nowe przepisy wchodzą w życie w Mikołajki, a więc 6 grudnia 2019 roku. Z czym należy liczyć się od piątku, poza ewentualnymi prezentami od św. Mikołaja?

W związku z nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym, przypominamy jak prawidłowo jeździć według przepisowo zdefiniowanych zasad dla dróg wielopasmowych. A że jeździć zgodnie z przepisami warto nie tylko po to, by uchronić się przed mandatem, ale przede wszystkim dlatego, by nam wszystkim podróżowało się lepiej, przekonywać nikogo nie trzeba.

Jazda na suwak – jak to się robi?

Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Do tej pory samochody, które zajmowały kończący się pas musiały ustąpić pierwszeństwa lub liczyć na miły gest kierowców zajmujących sąsiedni pas. Alternatywą było też nieeleganckie wepchnięcie się autem na długo przed końcem dostępnego pasa. Nowe prawo to zmieni – samochody mają jeździć naprzemiennie.

I tak, pojazd wpuszczany powinien dojeżdżać do samego końca dostępnego, kończącego się pasa jezdni lub miejsca wystąpienia przeszkody, nie zmieniać go wcześniej niż przed końcem swojego pasa, lub miejscem wystąpienia przeszkody, a już po zmianie pasa – nie wpuszczać kolejnych kierowców.

Z kolei kierowca wpuszczający auto z sąsiedniego, kończącego się pasa, przepuszcza dokładnie jeden pojazd (dwa tylko w sytuacji jeśli kończą się pasy – po lewej i po prawej stronie) i robi to dopiero przy końcu pasa, nie wcześniej, zachowując przy tym odpowiedni odstęp od poprzedzającego go pojazdu. Dokładnie obrazuje to poniższa ilustracja.

Razem z przepisem zostanie wprowadzone adekwatne oznakowanie, a za niestosowanie suwaka przewidziane są mandaty. Ze znakami można się już gdzieniegdzie spotkać, jednak do tej pory nie miały one mocy prawnej i łatwo je było zignorować.

Korytarz życia – co to jest

Kolejną zmianą wchodzącą w skład nowelizacji jest obowiązek zjeżdżania pojazdów do krawędzi pasa w razie wypadku. Ma to na celu ułatwienie uprzywilejowanym pojazdom dojazdu na miejsce zdarzenia oraz umożliwienie odpowiednim służbom karanie kierowców, którzy korytarz życia traktują np. jako pas do zawracania (tak naprawdę się dzieje!).

Jak można przeczytać w projekcie ustawy, na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku:

  • kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie do najbliższej lewej krawędzi pasa ruchu,
  • kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany (…) zjechać do najbliższej prawej krawędzi pasa ruchu.

Z kolei na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku:

  • kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu,
  • kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani zjechać jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu,
  • kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego (…). Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.

Nowe przepisy dla polskich kierowców zbliżone są do sprawdzonych od lat rozwiązań obowiązujących w innych krajach Europy. Kraje takie jak Austria, Chorwacja, Czechy, Dania, Hiszpania czy Niemcy przyjęły przepisy zobowiązujące kierowców w takich sytuacjach do podejmowania bardzo konkretnych działań w celu utworzenia pasa ratunkowego, a ich nieprzestrzeganie, lub nadużywanie korytarza obarczone jest surowymi sankcjami.

Więcej na temat zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 16 października 2019 znajdziecie tutaj.

Co wszyscy zyskamy dzięki nowym rozwiązaniom?

  • Skrócenie czasu przejazdu służb podejmujących działania ratunkowe (policja, straż pożarna, karetka pogotowia), a co za tym idzie – zwiększenie szans na przeżycie lub na mniejszy uszczerbek na zdrowiu poszkodowanych;
  • Bezpieczniejszy i płynniejszy ruch w przypadku zmiany pasa ruchu, gdy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku, co najmniej jeden dobiega końcowi.

Jaka kara za nieprzestrzeganie nowych przepisów?

Za niestosowanie się do powyższych reguł policjant będzie miał możliwość zastosowania tzw. dowolności w mandacie – kara może wynosić od 20 do 500 złotych.

Pobierz NaviExpert

sklep google play appstore

Podobne wpisy

29.03.2024 | Aktualności drogowe

Wielkanocne podróże. Wiemy jak wyglądały...

30.01.2024 | Nawigacja NaviExpert

Podsumowanie 2023 roku w NaviExpert

21.12.2023 | Aktualności drogowe

„Driving home for Christmas”?...

01.12.2023 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

25.11.2023 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

27.10.2023 | Aktualności drogowe

1 listopada na polskich drogach