t-mobile

Nawigacja T-Mobile

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz pobierz
Kamery na światłach 22.11.2018 Kamery na światłach

Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle są aktywne od prawie trzech lat i zlokalizowane na 20 skrzyżowaniach dróg krajowych. Przypominamy jak działa system kamer, gdzie się z nim spotkamy oraz co grozi za przejazd „na czerwonym”.

Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, to obok fotoradarów i odcinkowego pomiaru prędkości, narzędzie CANARDu, mające na celu wyłapywanie przewinień polskich kierowców.

Urządzenia zamontowane są na w sumie 20 skrzyżowaniach dróg krajowych, na których najczęściej dochodziło do kolizji.

Zgodnie z danymi napływającymi z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, kamery te codziennie rejestrują około 300 wykroczeń.

 

Jak to działa?

 

Na terenie Polski zastosowano dwa rodzaje urządzeń służących rejestrowaniu wykroczeń na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

 

  1. System kamer

Widocznym elementem systemu są kamery zainstalowane przed oraz na sygnalizatorze. Pierwsza weryfikuje czy zapaliło się już czerwone światło, by następnie zarejestrować tył auta, jeśli to wjedzie za ustaloną linię (linię zatrzymania lub sygnalizator). Druga kamera uruchamiana jest w następstwie aktywacji tej pierwszej i ma za zadanie sfotografowanie twarzy kierowcy oraz przednich tablic rejestracyjnych jego pojazdu.

  1. System czujników w asfalcie

System działa dzięki zatopionym w asfalcie pętlach indukcyjnych, umiejscowionych zwykle tuż za linią zatrzymania, lub, w przypadku jej braku, tuż za sygnalizatorem. Jedynym widocznym elementem systemu jest maszt, gdzie umieszczona jest kamera robiąca zdjęcia.

Po zapaleniu się czerwonego światła system czeka na impuls, wysyłany z pętli w momencie najechania na nią autem. Następnie po przejechaniu pętli załącza się kamera, robiąca zdjęcie pojazdu od przodu, a po ustalonym odgórnie czasie (niecała sekunda), robione jest kolejne zdjęcie, pozwalające stwierdzić czy auto tylko nieznacznie przejechało przez linię, czy pokonało całe skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Niektóre z urządzeń, opartych na pętli indukcyjnej, mierzą też prędkość z jaką się poruszamy. Wówczas za pierwszą pętlą instalowana jest następna. Prędkość pojazdu mierzy się na podstawie znajomości odległości między czujnikami oraz czasu przejazdu między nimi.

Przed rejestratorem przejazdu na czerwonym świetle kierowca nie jest ostrzegany!

Wyjątkiem są skrzyżowania mierzące prędkość przejazdu – tam już musi znaleźć się znak z adekwatnym ostrzeżeniem.

 

Przejechałeś na czerwonym?

 

Zdjęcia z kamer wysyłane są do centrali, razem z numerami tablic rejestracyjnych oraz czasem wjechania na skrzyżowanie od momentu zapalenia się czerwonego światła. Finalnie to funkcjonariusz, na podstawie analizy obrazu wideo, podejmuje decyzję, czy doszło do złamania przepisów ruchu drogowego.

Zignorowanie czerwonego światła to mandat w wysokości 500 zł oraz 6 punktów karnych.

 

Oszczędzaj na mandatach

 

Nawigacja T-Mobile od chwili wdrożenia systemu kamer na światłach i odcinkowego pomiaru prędkości, informuje swoich użytkowników o zbliżaniu się do nich.

 

Aktualna lista lokalizacji działających kamer na światłach:

 

Województwo dolnośląskie

– Polkowice, skrzyżowanie DK 3 z ul. Kopalnianą – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo kujawsko-pomorskie

– Nakło nad Notecią, skrzyżowanie Obwodnicy z ul. Mrotecką, DK10 z DW241 – ZOBACZ NA MAPIE

– Grębocin, skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką, DK10 z DW552 – ZOBACZ NA MAPIE

– Kowal, skrzyżowanie DK 91 z Wojska Polskiego, DK91 z DW269 – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo lubelskie

– Anielin, skrzyżowanie DK 12 – Anielin – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo łódzkie

– Zgierz, skrzyżowanie Al. Armii Krajowej z ul. Długą – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo pomorskie

– Mosty (powiat lęborski), skrzyżowanie DK 6 z ul. Witosa – ZOBACZ NA MAPIE

– Luzino, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka – ZOBACZ NA MAPIE

– Miszewo, skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo wielkopolskie

– Piła, Obwodnica Bydgoszcz – Szczecin, na skrzyżowaniu DK10 i DK11 – ZOBACZ NA MAPIE

– Komorniki, skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo małopolskie

– Olkusz, DK 94, skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej – ZOBACZ NA MAPIE

– Mikołajów, skrzyżowanie DK 94 z Sierachowicami – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo mazowieckie

– Jabłonna, Rondo Biskupów Płockich – ZOBACZ NA MAPIE

– Marki, skrzyżowanie Al. marsz. Piłsudskiego z ul. Wspólną – ZOBACZ NA MAPIE

– Mroków, skrzyżowanie Al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo podkarpackie

– Ropczyce, skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94 – ZOBACZ NA MAPIE

– Stalowa Wola, skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej – ZOBACZ NA MAPIE

 

Województwo śląskie

– Pyskowice, skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej, DK40 i DK94 – ZOBACZ NA MAPIE

– Łaziska Górne, obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81 – ZOBACZ NA MAPIE