facebook
naviexpert

Nawigacja Orange

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz pobierz

Poślizg nadsterowny – kiedy występuje?

Poślizg nadsterowny – kiedy występuje?

Jako że zima w pełni, warto pamiętać, że szybka i dynamiczna jazda, w połączeniu z przymrozkami oraz śniegiem, zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg. A ten może przytrafić się nawet największym motoryzacyjnym wyjadaczom.

W związku z powyższym, przypominamy o istnieniu zjawiska poślizgu nadsterownego, z którym mamy do czynienia kiedy tył samochodu zaczyna „uciekać” na zewnątrz zakrętu. Najczęściej można się z nim spotkać w samochodach z napędem na tylną oś oraz kiedy kierowca odpuszcza gaz i skręca kierownicą. Wynika to z  przesunięcia środka ciężkości na przednie koła i odciążenia tylnej osi pojazdu.

Szczególnie sprzyjającymi warunkami do wpadnięcia w poślizg nadsterowny są:

•        Zbyt duża prędkość;

•        Śliska nawierzchnia;

•        Zły stan amortyzatorów;

•        Zużyte opony. 

Do poślizgu może dojść nie tylko na zakręcie, czasem wystarczy prozaiczna zmiana pasa ruchu.

Jak wyjść cało z poślizgu nadsterownego? 

Z wyczuciem kontrując kierownicą, a więc skręcając kołami w kierunku, w którym ucieka tył samochodu. Co ważne, zbyt mocna kontra może doprowadzić do gwałtownej zmiany rozkładu masy i w momencie złapania przyczepności autem może zarzucić w drugą stronę!

Mamy jednak nadzieję, iż z powyższych wskazówek nigdy nie będziecie musieli skorzystać na drodze.